Reklama
 
Blog | Eliška Cílková

Když se řekne slovo “radioaktivní”

Nedávné cesty za uměleckými projekty mě přivedly do oblastí zasažených radioaktivitou. V této souvislosti jsem se začala o fenomén radioaktivity více zajímat, protože slovo “radiaoktivní” si člověk často asociuje například se slovem “nebezpečný”. Co když je to ale ve skutečnosti trochu jinak?

Přestože nechci, aby byl první příspěvek tohoto blogu o mně, tak musím nejprve vysvětlit své osobní stanovisko i zájem o fenomém radioaktivity. Začalo to autorským projektem “Pripyat Piano”, který proletěl několika českými médii. Jeho konceptem bylo nalezení a nahrání devíti opuštěných klavírů, které zůstaly stát v černobylské zóně. A nebyla v něm ani troška aktivismu – natož provokace, nýbrž: čisté dokumentace stavu hudebních nástrojů, jenž už více jak 27 let tiše stojí v zapomenutém městě Pripjať… Jsou totiž příliš těžké na to, aby je někdo odnesl či ukradl.

 

V Pripjati, kde dříve žilo 50 000 lidí je dnes stále docela vysoká radioaktivita, a proto tam můžete strávit jen několik hodin. Jeden můj kamarád, který tam dříve žil, mi vyprávěl, že jsou v jeho psacím stole pořád uložené fotografie z dětství, které si tam chodí někdy prohlížet. Když jsem se ho zeptala proč si je neodnese domů, řekl mi, že “pak by už přece z Pripjati nezbylo nic.” A právě v tu chvíli začalo vznikat prvotní hudebně-dokumentární CD „Pripyat Piano: The Zone of Chernobyl“, které mne donutilo pátrat po fenoménu radioaktivity co nejvíce.

Reklama

 

Během příprav tohoto projektu jsem se setkávala s různými reakcemi lidí. Někteří se mě ptali, jestli nejsem blázen, když jedu do Černobylu: “Dostaneš rakovinu Eliško!” Jiní to naopak kvitovali. Po vydání cdčka jsem si začala vážit vlny pozitivních reakcí a emailů od lidí, kteří mi dodnes posílají fotografie nejrůznějších černobylských klavírů se vzkazem: “Tohle jsem náhodou objevil, nahrajte to.” Jsem za to vděčná. Kuriozně se také objevil jeden popírač, který mi kdysi přes facebook napsal: “Nevěřím Vám, tam žádná piána nejsou.” Což mě alespoň pobavilo.. Zdá se, že popírači se dají nalézt téměř všude. 🙂

 

Nejvíce mi ale v hlavě utkvěly reakce kamarádů a známých, kteří mi často říkávali: “Eliško, je to zajímavý, ale já bych tam nejel – vždyť je to tam radioaktivní!”

 

Inu, měli pravdu, ale jak to s tou radioaktivitou vlastně je?

  

Radioaktivní rozpad (radioaktivita) byl poprvé objeven už v roce 1896 a můžeme ho chápat jako samovolný rozpad jader, při kterém vzniká neviditelné ionizující (radioaktivní) záření. Podstatné ale je, že k tomuto rozpadu dochází “samovolně” u mnoha “přirozeně” radioaktivních prvků. Jednodušeji řečeno – to, že se rozpadají nestabilní jádra atomů je jakási přirozená součást okolní přírody a tento proces se tedy neustále děje okolo nás. Ionizující záření je tak v malé míře přítomné úplně všude, dokonce i v našich tkáních, vzduchu, ve vodě, a potravinách, které jíme. Sedmatřicet let po objevu přirozené radioaktivity byla v roce 1937 manžely Irenou a Frédericem Joliot-Curie poprvé pozorována radioaktivita umělá a člověk tak začal více přemýšlet nad tím, jak tento uměle vyvolaný rozpad jader využít k získávání energií. Postavily se první elektrárny a postupně začalo docházet k prvním haváriím. Mohu připomenout bristký Sellafield, havárii v japonské Fukušimě anebo již zmiňovaný Černobyl. Zcela pochopitelně se tak lidé začali slova “radioaktivní” bát a já to tuto obecnou asosiaci vlastně chápu. Ale co když je to, čeho se nejvíce bojíme, vlastně často hned vedle nás a to zcela přirozeně?

 

Když se mě totiž mí přátelé ptali na dávku záření, kterou jsem během svého pobytu získala v černobylské oblasti, tak byli velice překvapení, když jsem jim řekla, že je to přibližně podobné množství, které získáváme jedním rentgenem v nemocnici. Lidé se totiž rádi bojí “radioaktivity”, aniž by tušili, že jí jdou někdy dobrovolně naproti. Pokud se navíc zamyslíme nad přirozenou radioaktivitou – neboli malou mírou onoho záření, které je neustále okolo nás – můžeme logicky vyvodit, že například mezikontinentálním letem získáme také nemalou dávku. V 15 kilometrech nad zemí je totiž záření přirozeně vyšší. Všechny tyto souvilosti mi přišly natolik zajímavé, že jsem se po prostudování mnoha zdrojů rozhodla pátrat po dalších informacích, a na ČVUT, fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské, navštívila Doc. Ing. Tomáše Čecháka Csc., který je v současné době vedoucím katedry dozimetrie a ionizujícího záření. Vyprávěl mi o kosmickém záření a doporučil mi práce několika svých studentů. Také jsem zavítala na Státní ústav radiační ochrany, kde jsem setkala s Ing. Jiřím Hůlkou, který mi vysvětloval jak funguje přirozené záření ve městech a lesích, a ukázal mi “téměř neradioaktivní komoru”, jejíž dveře jsou vyrobené ze starého tanku.

  

„Ale proč jsou právě z tanku?“ zeptala jsem se ho.

Odpověděl mi, že „je to tank, který pochází z druhé světové války a při jeho výrobě ještě nebyla nebyla ve vzduchu kontaminace z prvních jaderných výbuchů.“

 

Oběma pánům tedy tímto srdečně děkuji za jejich zajímavá vyprávění. I díky nim v současné době probíhá na půdě Columbia University in the City of New York skrze grant Fulbrightova stipendia autorský výzkum, jehož náplní je snaha o propojení hudby s vědou, konkrétně převedení města do instrumentální skladby. Půdorys města New York má totiž dokonalou čtvercovou strukturu, ve které lze spatřit notovu partituru a uslyšet rozdíly mezi zastavěnou a nezastavěnou částí města. A jak tohle souvisí s radioaktivitou? Právě ona se stává mostem pro převedení čísel směrem k hudbě, protože nám o charakteru města může říci dost, hlavně co se těch přírodních a zastavěných ploch týká. Některé stavební materiály a kameny (jako např. žula) jsou totiž většinou přirozeně více radioaktivní, než je tomu u travnatých ploch. 

 

 

To slovo “radioaktivní” se tedy v malé míře neustále vyskytuje okolo nás, jen jsme na to trochu zapomněli. Pro lepší přehled také uvedu několik příkladů k porovnání. V České republice získáváme přirozeně z okolního prostředí cca 3 mSv ročně. (V některých oblastech světa je to ale vzhledem ke geologickému podloží i mnohonásobně více.) Smrtelná dávka záření je zhruba 7000 mSv. Limitní hodnota, kterou by člověk v České republice neměl překročit je stanovena na 50 mSv za rok, ale doporučuje se nepřekračovat 20mSv ročně. Jedním dnem v černobylské zóně získáme dávku zhruba 8 mSv, CTčkem břicha v nemocnici je to až 10 mSv.

 

Sama jsem tyhle souvislosti ještě před několika lety neznala a právě proto mne tolik zaujaly. Myslím si, že jako známe např. pojem “vlhkost vzduchu”, tak bychom měli vědět, že slovo “radioaktivní” automaticky neznamená “nebezpečný”, pokud ho umíme vnímat z různých úhlů pohledů, včetně již zmiňovaných rentgenů.

 

Na závěr přidám ještě krátký odstavec k zamyšlení. Vypráví o jedné z nejhorších radiologických nehod, která se udála v roce 1987 v brazilské Goânii. Příčinou zde ovšem nebyla havárie elektrárny, nýbrž zapomenutý přístroj pro radioaterapii v opuštěné nemocnici…

V roce 1985 došlo v brazilském městečku Goiânia
 k uzavření soukromé kliniky, která se zabývala radioterapií. Přestože byla většina nemocničního komplexu zbourána, v jedné z původních budov zůstal zapomenutý třistakilogramový radiometrický přístroj s chloridovou solí Cesia 137. O dva roky později do tohoto areálu vstoupili dva mladí muži (Roberto dos Santos Alves a Wagner Mota Pereira), kteří hledali staré železo ke zpeněžení. Když si povšimli velkého přístroje, rozhodli se, že si ho naloží na kolečko a odvezou domů. A tak začala děsivá nehoda, která je dodnes v rámci International Nuclear and Radiological Event Scale na stupni číslo 5. (Havárie v Černobylu a Fukušimě mají stupeň 7).

 

Už při cestě domů začali oba muži zvracet. Nenapadlo je ale, že by zdrojem nevolností mohl být onen přístroj, který v zabudovaném kanystru z olova a oceli ukrýval malou kapsuli s vysoce radioaktivní chloridovou solí. Druhý den se pokoušeli přístroj rozebrat, což způsobilo popáleniny na jejich rukou. Pereira dokonce vyrazil do nemocnice, odkud ho poslali domů s alergií. Přístroj mezitím zůstal stát pod mangovníkem na jeho zahradě. Následující den se jim ale částečné rozmontování skutečně podařilo a povšimli si, že se uvnitř přístroje nachází malý kovový kanystr s pohyblivým okénkem, ze kterého vychází temně modrá zář. Udělali do něj malou díru a nabrali si pár zrnek této substance. Poté ho prodali sousedovi Devairovi Alvesovi Ferreirovi, který vlastnil šrotoviště.

 

I ten si ovšem všiml oné modré záře a byl ihned přesvědčen o tom, že se jedná o něco nadpřirozeného. Fascinován “měsíčním prachem” dokonce pozval rodinu i přátelé k sobě domů, aby se na tuto „kouzelnou věc“ zašli podívat. Jeho bratr Ivo dokonce část modře zářících částic vysypal na podlahu, kde si hrála jeho šestiletá dcera a mnoho členů rodiny si touto substancí potíralo kůži. Jak to později dopadlo už asi popisovat nemusím. Devairova manželka po několika dnech sesbírala zbytky přístroje do igelitové tašky a odvezla ji do místní nemocnice, kam se dopravila veřejným autobusem. Jeden doktorů okamžitě vytušil veliké nebezpečí a ze strachu z ozáření nechal položit zbytky přístroje do nemocniční zahrady. Následující den povolal fyzika, který potvrdil zdroj záření a po zbytek dne přesvědčoval úřady o tom, že zde došlo k vážné nehodě a je nutná okamžitá evakuace, která poté nastala. Bylo to přesně 15 dní poté, co Alves a Fereira přístroj našli.

 

Tento příběh mi vyprávěl jeden můj kolega z Columbia University, který je původem právě z Brazílie.

 

„I my máme svůj Černobyl“ řekl. 

 

Když jsem poprvé slyšela tento příběh, byl pro mě místy zajímavý, ale také překvapující až šokující. Obsahuje totiž spoustu zvláštních podrobností a malých vnitřních zápletek, o kterých si můžete přečíst v podrobnější zprávě níže. Dnes jsou samozřejmě technologie mnohem dál, takže se něčeho podobného bát snad nemusíme (přesto, že se dvě podobné nehody ještě před nehodou v Goânii staly, ale o tom až někdy příště). I tak je ale myslím přínosné vidět více různých souvislostí, pokud se bavíme o slovu “radioaktivní”.

 

 

Zajímavé odkazy:

 

  1. Podrobná zpráva o nehodě v Goiânia, 157 stránek v PDF. Vyšlo v angličtině, ruštině, španělštině a francouzštině. http://wwwpub.iaea.org/mtcd/publications/pdf/pub815_web.pdf

  2. R. Pires: film Césio 137 – O Pesadelo de Goiânia. Hraný film natočený podle této události. Online ke zhlédnutí na: https://www.youtube.com/watch?v=GmruJhNzC54

  3. Státní ústav radiační ochrany. www.suro.cz 

     4. History of Nuclear Energy: http://world-nuclear.org/info/Current-and-Future-Generation/Outline-History-of-             Nuclear-Energy/ 

Fotky a obrázky:

1. Filip Naum 

2. Jan Dřízal

3. New York – 1880 Parks“ From Report on the Social Statistics of Cities, Compiled by George E. Waring

4. Kristýna Cílková